سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدمات ترجمه خدمات ترجمه رسمی دارالترجمه طراحی سایت

ترجمه کتاب زبان ارمنستانی

ارمنی زبانی از دل تاریخ

زبان ارمنی از خانواده زبان های هند و اروپایی است که در بین ساکنین منطقه قفقاز، ارمنستان و سایر جمعیت های ارمنی که در سایر کشورهای دیگر زندگی می کنند رواج دارد. این زبان بسیار شبیه زبان یونانی بوده و البته با الهام گرفتن از زبان کتاب مقدس و همچنین زبان پهلوی فارسی که در دوره ساسانیان رواج داشته ساخته شده است.

زبانی که الفبا و دستور نگارش آن در حدود قرن چهارم میلادی و بعد از رسمیت یافتن دین مسیحیت در ارمنستان، توسط فردی به نام ماشتوتس که یک روحانی بود اختراع شد. به طور کلی زبان ارمنی را از منظر کاربرد و پیدایش به دو دوره تاریخی تقسیم می کنند

دوره گفتاری که مربوط می شود به قبل از قرن چهارم میلادی؛ اطلاعات دقیقی از این دوره در دست نیست و آثار قابل توجهی که نشان دهنده زبان ارمنی که به شکل کنونی از آن وجود داشته باشد، یافت نشده است.

خدمات ترجمه کتاب به زبان ارمنی

دوره نوشتاری که مربوط است به قرن چهارم میلادی به بعد که حروف و الفبای ارمنی اختراع شده و تا امروز در خلق آثار نوشتاری به کار گرفته شده است.

این دوره خود به سه قسمت تقسیم می شود: دوره گرابار یا باستانی، دوره کیلیکیه یا میانی و دوره آشخاهابار یا معاصر.

در دوره گرابار زبان گفتار و نوشتار ارمنی یکی بوده است. در این دوران به دلیل نزدیکی و مراودات بین ارمنیان و آشوریان لغات و اصطلاحات آشوری  و سریانی وارد زبان ارمنی شد. بعد از آن در سده های بعدی گرایش ارمنیان به دین مسیحیت و زبان یونانی باعث شد تا زبان ارمنی برگرفته از این زبان شود. در نهایت در سده های هشتم تا یازدهم به دلیل نفوذ و حاکمیت خلفای اسلام و رواج زبان عربی کلمات عربی زیادی وارد زبان ارمنی گردید.

در دوره میانی یا کلیه زبان ارمنی تغییرات زیادی پیدا کرد در این دوره از زبان گرابار یا باستانی بیشتر برای مکاتبات رسمی به کار می رفته و از زبان ارمنی میانه در  نگارش کتب ها و متون ادبی استفاده می شده است از آثار بسیار ارزشمند ارمنی در این دوره می توان به مجموعه آثار هایتسی ارمنی اشاره کرد.

در دوره مدرن  یا معاصر زبان ارمنی که به آن آشخواهابار گفته می شود، از زبان گرانا یا باستانی بیشتر در متون ادبی و مذهبی استفاده می گردد. یکی از آثار ارزشمند دوره معاصر تاریخ ایران است که نوشته مسروپ تاقیادین است.

قبل از بررسی و تحقیقات کامل، تصور بر این بود که زبان ارمنی شاخه ایی از زبان ایرانی باشد چرا که واژگان زیادی از فارسی در آن وجود دارد اما بعد زبان شناسان دریافتند که این تنها وام گرفتن زبان ارمنی از زبان فارسی است. اما زبان ارمنی خود یکی از شاخه های زبان هند و اروپایی است.

بد نیست در مورد دارالترجمه ارمنی نیز اطلاعات کسب کنید 

الفبای ارمنی

در اینجا به ویژگی های زبان ارمنی و معرفی الفبای آن می پردازیم:

  • زبان ارمنی دارای 38 واژه می باشد.
  • این زبان از چپ به راست نگاشته می شود.
  • واژگان این زبان فاقد نقطه هستند.
  • هر واژه تنها یک نشانه دارد.

 

حرف کوچک

حرف بزرگ

تلفظ

?

?

آ

?

?

ب

?

?

گ

?

?

د

?

?

اِ

?

?

ز

?

?

اِ

?

?

آ

?

?

ت

?

?

ژ

?

?

ای

?

?

ل

?

?

خ

?

?

تس

?

?

ک

?

?

ه

?

?

دز

?

?

غ

?

?

چ

?

?

م

?

?

ی

?

?

ن

?

?

ش

?

?

اُ، وُ

?

?

چ

?

?

پ

?

?

ج

?

?

ر

?

?

س

?

?

و

?

?

ت

?

?

ر

?

?

تس

?

?

و

?

?

پ

?

?

ک

?

?

اُ

?

?

ف

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ادبیات ارمنستان

ارمنستان و مردمان ارمنی از دیر باز تا کنون همواره نویسندگان ارزنده ایی داشته اند که توانسته در طول سالیان متوالی زبان ارمنی را زنده و پویا نگاه دارند. در هر دوره ای شاعران و نویسندگان، محققیقن و دانشمندان ارمنی اقدام به نگارش کتاب به زبان ارمنی کرده اند که هر کدام از آن ها در جایگاه خود ارزشمند شمرده می شوند. برا ی معرفی و آشنایی هر چه بیشتر مخاطبان زبان ارمنی به معرفی چند تن از نویسندگان و شعرای ارمنی زبان به ترتیب از دوران کهن تا دوره معاصر می نماییم.

  • مسروب ماشتوتس — الهیدان و مخترع الفبای ارمنی
  • داتاک کرتوغ — شاعر
  • توما آرتسرونی — تاریخ‌نگار
  • آریستاگس لاستیورتسی — تاریخ‌نگار
  • سایات‌نووا  — شاعر
  • نشان بشیکتاشلیان- نویسنده و شاعر
  • آرشاگ چوبانیان-نویسنده داستان ها کوتاه، شاعر و زونامه نگار
  • آرپنیک چارنتس- نویسنده و متقد ادبی
  • رازمیک داوویان- نویسنده و شاعر
  • واهرام ساهاکیان-کارگردان، نمایشنامه نویس و بازیگر

ترجمه کتاب های ارمنی

آثار زیادی از نویسندگان ارمنی منتشر شده است و به بسیاری از زبان های دیگر ترجمه شده اند. در این بین کتاب هایی وجود دارد که به زبان فارسی نیز ترجمه شده اند اما همچنان بسیاری از کتاب های ارمنی به فارسی برگردانده نشده اند. از همین رو آن دسته از متقاضیان ترجمه کتاب می توانند با کمک گرفتن از مترجمین ارمنی به فارسی اقدام به ترجمه این کتب ارزشمند نمایند.

در حال حاضر زبان فارسی در دوره های لیسانس تا دکتری در دانشگاه های ارمنستان تدریس می شود و همچنین زبان ارمنی نیز در دانشگاه های زبان ایران تدریس می گردد و مسلما برای دانشجویان، اساتید و محققین زبان ارمنی بسیار مهم است که آثار نویسندگان، شعرا و دانشمندان ارمنی را مطالع نمایند. همچنین برای نگارش کتاب از فارسی به ارمنی نیز می توان از کمک مترجمین حرفه­ای و با دانش که به زبان مبدا و مقصد تسلط کامل دارد استفاده کرد.

مترجمین کتاب ارمنی خود باید علاوه بر تسلط بر زبان ارمنی از دانش و تحصیلات دانشگاهی در حوزه زبان شناسی، ادبیات و یا سایر رشته های علوم مرتبط با موضوع کتاب، برخوردار باشند. تا بتوانند به بهترین شکل ممکن پیام ومحتوای کتاب را به زبان مقصد منتقل نمایند. در ادامه به معرفی برخی از آثار ادبی و کتاب های ارزشمند ارمنی می پردازیم.

  1. ????? / Khenté-Fool: A Novel Paperback – February 23, 2010
  2. Armenian Golgotha-  by  Grigoris Balakian
  3. The Burning Tigris- by Peter Balakian
  4. Black Dog of Fate - by Peter Balakian
  5. The Forty Days of Musa Dagh - by Franz Werfel
  6. They Can Live in the Desert but Nowhere Else- by Ronald Grigor Suny

برای یافتن مترجمین جهت ترجه کتاب ارمنی می توان از LSP های رسمی و با سابقه که دارای مجوز فعالیت در حوزه چاپ و نشر کتاب هستند کمک گرفت. در این مراکز ترجمه، تیم مترجمین تخصصی و حرفه ای ارمنی می توانند تمامی خواسته های متقاضیان در امر ترجمه کتاب ارمنی به فارسی و فارسی به ارمنی را انجام دهند و علاوه بر آن در امر چاپ و نشر آن نیز مشاوره و راهنمایی های لازم را به متقاضیان محترم ارائه دهند.

مرکز ترجمه رسمی پارسیس که خود از مراجع معتبر ترجمه  زبان های خارجی در کشور محسوب می گردد، با توجه به تیم مترجمین خود آماده ارائه تمامی خدمات ترجمه در حوزه ترجمه کتاب ارمنی با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت است. پارسیس با تجریه بیش از یک دهه خود در زمینه ترجمه می تواند به عنوان مرجعی برای تمامی متقاضیان این حوزه باشد.

متقاضیان ترجمه کتاب ارمنی

  • اساتید ، دانشجویان زبان ارمنی
  • محققین، نویسندگان، منتقدین و زبان شناسان فعال در زمنیه ادبیات ارمنی
  • شرکت های علمی و فرهنگی و هنری فعال در زمینه چاپ و نشر آثار نویسندگان
  • سایر علاقه مندان به ادبیات ارمنستان

سفارش ترجمه کتاب ارمنی

بهترین و سریعترین مسیر برای ترجمه کتاب ارمنی به فارسی و سایر زبان های دیگر ارسال سفارشات به پارسیس است. با ارسال سفارشات ترجمه کتاب ارمنی به پارسیس می توان از بابت کیفیت و صحت ترجمه اطمینان کامل داشت چرا که مترجمین ارمنی تسلط کامل بر زبان ارمنی و فارسی دارند و از افراد با سواد و تحصیلکرده دانشگاهی می باشند.

برای ارسال سفارشات، متقاضیان می توانند از طریق وب سایت پارسیس به صورت آنلاین اقدام نمایند. همچنین از ظریق تلفن های تماس می توانند با کارشناسان و مترجمین در ارتباط باشند.

منبع مقاله : ترجمه کتاب ارمنی